Coco Chanel-zivotopis

14. září 2007 v 15:28
Keď sa povie meno Coco Chanel, aj módny laik si okamžite predstaví útlu elegantnú módnu návrhárku, ktorá sa stala priekopníčkou dámskeho krajčírstva a stala sa najúspešnejšou návrhárkou všetkých dôb. Jej podnik a značka sú aj v dnešných dňoch výborne prosperujúce. Ona sama je výborným príkladom toho ako sa z chudoby dostať až na vrchol.
Gabrielle Bonheur Chanel sa narodila 19. Augusta 1883 v meste Saumur vo Francúzku. Krátko po jej narodení ju aj jej matku opustil jej otec. Po smrti jej matky sa dostala aj so svojimi súrodencami do sirotinca, kde ju premiestnili príbuzní, ktorí sa o ňu starali. Nemala veľmi veselé detstvo. Jej talent bol však už v tomto období zreteľný. Coco nevedela síce šiť, ale vedela zopínať a strihať. Tak vznikali jej prvé modely. Po odchode zo sirotinca pracovala so sestrou vo výrobni klobúkov. Po tejto ére sa chvíľu živila ako speváčka, kde aj prišla k svojmu umeleckému menu Coco.
Prevratnosť jej modelov spočívala v tom, že úplne a kompletne zmenila dovtedajší trend korzetov a dlhých sukien. Ona sama sa obliekala ako malý chlapec tieto prvky rovnako vnášala aj do svojej tvorby. Jej cieľom bola voľnosť. Chcela, aby ženy neboli viac zviazané v nepohodlných korzetoch. To bol aj zásadný dôvod jej úspešného podnikania: prísť na trh s niečím prevratným.
Hlavným problémom, ktorý ju na začiatku sužoval bol nedostatok financií na založenie podniku. Ako vďační sponzori sa ukázali jej milenci. Do biznisu teda vstúpila pomocou bohatého dediča Arthura Capela. A tak v roku 1910 otvorila svoj prvý butik. Bol to obchod s klobúkmi. Jej zámožní milenci jej okrem iného zabezpečili aj bohatú a stálu klientelu. Avšak zásadný zlom nastal keď v 20. rokoch počas hospodárskej krízy, otvorila dnes už legendárny butik na 31. rue Cambon, ktorý aj dnes patrí medzi najprestížnejšie obchody na svete. V 20. rokoch prosperovala otvorila ďalšie dva butiky jeden v Paríži, jeden v Biarritzi. Dokopy zamestnávala už 300 ľudí. Počas tohto obdobia Coco priniesla do módneho sveta rôzne novinky. Azda najznámejšie sú takzvané malé čierne šaty, ktoré sa nosili počas bežného dňa do práce, avšak v spojení s vhodnými doplnkami sa nosili aj na večer. Ďalšími výraznými prvkami boli nohavice, ktoré boli dovtedy čisto mužským oblečením a takisto saká s výraznými zlatými gombíkmi, na ktorých sa skvel chanelovský monogram dve obrátené CC. Najobľúbenejší šperk Coco boli jednoznačne perly, ktoré boli častým doplnkom jej šiat.
Avšak najúspešnejším a doteraz neprekonaným výrobkom ostane parfém Chanel N°5.Tento parfém vznikal v máji, čo je piaty mesiac v roku, preto mu prischlo číslo 5. Perfektnú reklamu mu urobila slávna Marilyn Monroe, ktorá na otázku novinára, čo sa nachádza v jej posteli keď zaspáva odpovedala: "iba pár kvapiek N°5." Odvtedy táto legendárna vôňa v jednoduchom flakóne patrí medzi najpredávanejšie na svete. V obdobií vydania N°5 sa jej partnerom stal Pierre Wertheimer.Wertheimer vlastnil 70% spoločnosti: Coco vlastnila 10% a zvyšných 20% vlastnil jej priateľ Bader. Rodina Wertheimerových kontroluje parfémovú spoločnosť dodnes.
Ďalší zásadný zlom prišiel v roku 1939 na začiatku 2. svetovej vojny Coco zavrela všetky svoje butiky. Žila 15 rokov v exile vo Švajčiarsku. Príčinou poklesu jej popularity bol jej vzťah s nacistickým oficierom. Avšak v 50. a 60. rokoch slávila veľký návrat. Väčšinu času trávila prácou pre Hollywoodské štúdia. Počas tohto obdobia sa stala veľmi známa hlavne v Spojených štátoch. Jej tvorba sa v tomto období veľmi výrazne nezmenila. Novým prvkom bola prešívaná kabelka s výrazným monogramom CC a zlatou rúčkou. Geniálnosť jej nápadov je, že sú nadčasové prechádzajú z roka na rok, dokonca z generácie na generáciu. V tom je jej sila. Dnes sa priemerná cena jej šiat pohybuje okolo 5000 USD a môžete ich kúpiť iba v Chanel butikoch, po prípade luxusných obchodných domoch. K vysokej cene prispieva hlavne kvalita jej odevov, ktoré sú dodnes ručne šité, dôraz kladený na detaily a samozrejme meno tejto najslávnejšej módnej značky. Od roku 1984 je dvorným návrhárom značky Chanel Karl Lagerfeld, ktorý jej opäť prinavrátil slávu.
Slávna Coco zomrela v roku 1971 a bola ako jediná žena v módnom biznise zaradená medzi 100 najvplyvnejších ľudí 20. storočia. Bola to ona, kto priniesol revolúciu v dámskej móde. Predstavovala jednoduchosť, kvalitu a luxus. Coco Chanel je skvelým príkladom ako sa aj v období, kedy ženy nemali priestor na rozvoj svojej kariéry dá byť úspešná a vytvoriť firmu, ktorá patrí medzi najslávnejšie a dodnes zarába neuveriteľné zisky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama